ده نکته مهم در نگهداری یو پی اس و افزایش طول عمر ups

Ups ها دارای قطعاتی چون فن ، خازن ، برد ، باطری و…. می باشند. این قطعات بصورت پیوسته و زنجیروار باعث کارایی یو پی اس میشوند.از طرفی طبیعی ست که در اثر استفاده این قطعات ، به مرور فرسوده و خراب خواهند شد؛حتی اگر این قطعات بهترین کیفیت را داشته باشند. اما برای افزایش طول عمر قطعات و به تاخیر انداختن خرابی ، راههایی وجود دارد.در این مقاله به بررسی نکات مهم در نگهداری یو پی اس و افزایش طول عمر ups می پردازیم.

1.برنامه ریزی سرویس دوره ای ups :

برای ups خود یک برنامه زمانبندی شده (فصلی ، شش ماهه ، سالیانه بسته به دستگاه) برای بررسی و سرویس دوره ای داشته باشید.انجام این کار و پایبندی به آن ، به شما اطمینان میدهد یوپی اس عملکرد مناسبی دارد یا خیر؟.

بهترین زمان سرویس دوره ای از یو پی اس:

بررسی اتصالات- سوختگی سیم ها یا سایر علائم سایش.

سه ماهه

بررسی آلودگی های مایع در باتری و خازن ها.

شش ماهه

استفاده از اسکن های حرارتی برای اتصالات الکتریکی جات جلوگیری از تولید گرما( ئجود گرما نشان دهنده ی مشکلاتی از جمله اتصالات شل می باشند.)

ارائه یک آزمایش کامل عملیاتی از سیستم که شامل تست رشته های باتری یو پی اس می شود.

سالانه

آزمایش سوئیچ های انتقال، قطع کننده های مدار، نگهداری بای پس.

دو ساله

در مقاله تعمیر و نگهداری ups ، عنوان شد یکی از راههای افزایش طول عمر باطری و نگهداری یوپی اس ، انجام سرویس های دوره ای و کنترل دقیق قطعات دستگاه می باشد. مطالعات نشان داده است درصورت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ups ( سرویس یو پی اس) میانگین زمان خرابی قطعات را 20 برابر کمتر میکند.به همین دلیل بهتر است این سرویس ها در زمان مشخص و توسط افراد متخصص انجام گیرد تا خرابی های احتمالی جزیی بعث ایجاد مشکل و هزینه های هنگفت نشود. تیم فنی پیشرو الکتریک فردا در تاریخ های از قبل تعیین شده و براساس چک لیست استاندارد و با قیمت مناسب ، دستگاه شما را بررسی و عیب یابی می نماید.

2. محیط نگهداری ups :

محیط ، یکی از آیتم های ساده و مهم در نگهداری یو پی اس می باشد.بی توجهی به آن میتواند باعث کاهش طول عمر دستگاه ups و قطعات شود.

منبع تغدیه (یوپی اس) باید در محیطی بدون گرد و غبار ، خشک (بدون رطوبت) و با دمای بهینه نصب گردد.همچنین اطراف دستگاه ups فضای مناسب برای گردش هوا و تهویه داشته باشد.دمای اطراف یو پی اس نباید دائما سرد و گرم شود.

برای کسب راهنمایی بیشتر مقاله نکات نصب ups را مطالعه کنید.

3. نگهداری از باطری ups :

باطری ها مهم ترین و در عین حال آسیب پذیرترین جز یک دستگاه ups می باشند.که کار اصلی یو پی اس ( تامین برق) را انجام میدهند.اگر باطری دچار مشکل شود میتواند باعث کاهش بار دستگاه و عملکرد نامطلوب آن شود.نگهداری صحیح باطری ها می تواند از زمان ازکارفتادگی پرهزینه بکاهد.

عمر باطری به عوامل زیادی چون ، دمای محیط ، شیمی باطری ، نحوه شارژ و دشارژ و … بستگی دارد.بررسی باطری تا حدودی میتواند زمان پایان عمر آن را مشخص نماید.

نکات نگهداری و افزایش طول عمر باطری ups را بخوانید.

4. بار وارده به یو پی اس:

اگر بار متصل به یو پی اس  بیش از حد افزایش یابد، باعث down شدن و از مدار خارج شدن آن می شود.این بار زیادی می تواند باعث آسیب به باطری و یو پی اس شود.

5. خازن های ups

خازن یو پی اس وسیله است که انرژی الکتریکی را ذخیره میکند. این قطعه در ابعاد مختلف (کوچک تا بزرگ) بوده و طول عمر محدودی دارد.برای نگهداری ups ، در زمان مناسب نسبت به تعویض آن اقدام نمایید تا از خاموشی دستگاه جلوگیری شود.تکنسین های پیشرو رسانا الکتریک با تشخیص به موقع و درصورت نیاز به تعویض ، عملکرد ups را حفظ می نمایند.

6. فن های ups

کار اصلی فن در یو پی اس ، گردش هوا درون محفظه ups می باشد.این قطعه گرد و غبار را به خود جذب کرده که نیاز به تمیز کردن درد. از طرفی در صورت استفاده زیاد ، خراب شده و باعث بالارفتن دمای درون یو پی اس می شود. برخی از ups ها ، دارای چراغ های هشداردهنده خرابی فن هستند.در غیر اینصورت علائمی چون افزایش دمای ups ، صدای اضافی در یو پی اس و…. نشاندهنده خرابی یا مشکل در فن می باشد.

سرویس دستگاه یو پی اس
7. فیلتر هوا ups

دستگاههای ups نیز مانند کامپیوترها درگیر گرد و غبار شده و دروصرت عدم رسیدگی می تواند هوای یو پی اس را مسدود کند.این امر باعث افزایش دمای دستگاه و پس از خاموشی Ups گردد. فیلتر های هوا کار جمع آوری گرد و غبار و چلوگیری از ورود ذرات به سایر قطعات دستگاه میشود.از طرفی این قطعه قیمت بسیار ناچیزی دارد ، بنابراین در هرسرویس این فیلتر را تعویض کنید.

8. انجام خدمات توسط افراد متخصص:

افرادی گمان میکنند نصب ups و یا سرویس یو پی اس کاری ساده و بدون نیاز به تخصص خاص می باشد. سرویس صرفا بادگیری دستگاه نیست! بلکه تشخیص قطعات اسیب دیده و رفع عیب آن مهمترین بخش کار می باشد. گاهی برای کاهش هزینه های سازمان ، کار را به نیروهای سرکت سپرده غافل از اینکه خطر جدی ممکن است در کمین آنها باشد. دستکاری ناصحیح دستگاه می تواند علاوه بر آسیب های جدی به دستگاه و اعمال هزینه های هنگفت به سازمان شما ، حتی باعث مرگ سرویس کار غیر حرفه ای نیز شود.چراکه ولتاژ داخل یک سیستم UPS در سطح کشنده ای می باشد که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی میتواند با جان افراد بازی کند. و یا دردسترس بودن سرویسکار ( ارائه خدمات پشتیبانی 24 ساعته ) و مراجعه به هنگام می تواند از تبدیل شدن یک خرابی جزیی به یک فاجعه جلوگیری کند.

به همین دلیل تخصیص بودجه برای یک سازمان خدمات حرفه ای کاملاً قابل درک و موجه است.

9. بررسی اولیه دستگاه توسط خودتان:

دائما اطراف ups را بررسی کنید ، هشداری روی پنل دستگاه مشاهده میشود یا خیر؟

اگر یو پی اس شما دارای باطری خارجی می باشد، باطری ها را بررسی کنید تا از علائمی مانند خوردگی یا سایر عیوب مطلع گردید.

به صداهای غیرعادی دستگاه توجه کنید.

درصورت مشاهده هریک از موارد فوق سریعا با سرویسکار خود تماس بگیرید.

10. نگهداری سوابق دستگاه:

دفترچه راهنمای دستگاه ، سوابق تعمیر , تعویض , سرویس و نگهداری ups را جهت برنامه ریزی های بعدی و یا اقدامات احتمالی بعدی نگهداری نمایید.

0 نظر