در انتخاب ups به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پیش تر گفتیم قطعی ناگهانی برق میتواند آسیب های جدی به دستگاههای مصرف کننده ، دیتاهای سازمان و یا حتی محصولات کسب و کار وارد کند. بنابراین خرید یو پی اس در شیراز به عنوان یکی از تجهیزات الزامی در سازمانها ، شرکت ها، مغازه ها ، بیمارستانها و….تبدیل شده است. اما در این بین مهمترین مساله ای که مطرح می شود، خرید و انتخاب یو پی اس معتبر و با کیفیت است.ما در این مقاله به معیارهای انتخاب ups مناسب خواهیم پرداخت:

انتخاب اندازه بار یا ظرفیت یو پی اس

هر دستگاه یوپی اس دارای یک ظرفیت یا توان می باشد که تعداد محدودی دستگاه را برق رسانی می کند . طبیعتا هرچه ظرفیت یو پی اس بیشتر باشد، تعداد تجهیزات و وسایل الکتریکی بیشتری ساپورت خواهند شد. بنابراین در مرحله اول باید بررسی کنید کدامیک از مصرف کنندگان یا تجهیزات شما در زمان قطعی برق دچار اختلال شده و نیاز به پشتیبان برق دارد. سپس باتوجه به ولتاژ مصرفی دستگاه که معمولاً روی برچسب تجهیزات قید شده است ، بار مصرفی را محاسبه و مناسب ترین توان یا ظرفیت یوپی اس را انتخاب نمایید.

ظرفیت UPS مورد نیاز مجموع توان مصرفی دستگاه هایی است که باید به UPS متصل شوند.

توان یو پی اس انتخاب شده به منظور افزایش قابلیت اطمینان، لازم است حداقل 30 درصد بیشتر از توان بار مصرفی آن باشد.

زمان لازم پشتیبان گیری backup time

مدت بکاپ دهی یا Backup time به مدت زمانی گفته میشود که دستگاه قابلیت برق رسانی به تجهیزات را داشته باشد. این زمان را باید متناسب با تعداد مصرف کننده ها و میزان اهمیت خاموشی دستگاه تعیین کرد. دقت نمایید هرچه تجهیزات بیشتری را به یک UPS متصل کنید، زمان برق رسانی آن کوتاه تر خواهد بود.به عبارتی میزان شارژ باطری ها به دستگاههای بیشتری توزیع شده و باطری زودتر دشارژ می شود.

در شرکتهای کوچکتر میتوان از یک دستگاه توان پایین برای سیستم های مجموعه استفاده کرد به نحوی که پس از قطع برق فرصت کافی جهت خاموش کردن سیستم ها وجود داشته باشد.اما در سیستم های امنیتی یا سرورهای دیتاسنتر بانکها ، باید از سیستم های یو پی اس با بکاپ بالاتر استفاده کرد.

باتری ups مناسب

پیشت گفتیم برق مورد نیاز تجهیزات از باطری دستگاه تامین میشود. بنابراین انتخاب بهترین باتری UPS  یکی از مهمترین عوامل در انتخاب دستگاه ups می باشد.

دستگاههای یوپی اس معمولا به دو صورت external و  internal عرضه میشوند. در مدل باطری داخلی یا internal ، باطری ها درون خود دستگاه ups قرار گرفته و به همین دلیل ، سیستم جمع جور تر خواهد بود. درصورتیکه در مکان خود فضای زیادی ندارید و همچنین به توان های کمتری نیاز می باشد این مدل پیشنهاد میگردد. و اما در مدل باطری خارجی یا external ، باطری ها در کنار یوپی اس و ترجیحا درون محفظه ای بنام کابینت باطری قرار میگیرند.

Switch Time

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب دستگاه یوپی اس مناسب همان زمان زمان انتقال یا سوئیچینگ است که بخش انواع ups توضیح دادیم. باتوجه به نوع مصرف کننده ، دستگاهی را باید انتخاب کرد که Switch Time کمتر و یا رو به صفر داشته باشد.

میزان شدت صدای دستگاه

دستگاههای یوپی اس در زمان فعالیت نیاز به فن های خنک کننده دارند. ممکن است این فن ها در هنگام کار باعث ایجاد صدایی در محیط گردد.که اگر در محیط های خاص بیمارستانی هستید از دستگاههایی با صدای کمتر استفاده نمایید.

تکنولوژی ساخت

سایز و ابعاد و شکل دستگاه

قبل از خرید دستگاه مکان آنرا مشخص نمایید و اقدام به خرید ups نمایید.

UPS‌ ها از نظر شکل به دو دسته Tower و Rackmount تقسیم می‌شوند:

ایستاده: یو پی اس‌ های Tower غلب بر روی زمین قرار می‌گیرند و کاربرد آن در دفاتر و محیط‌های اداری بدون کابینت رک مخابراتی است.

رک مونت: یو پی اس‌های رک مونت عموما برای سرورها و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار گرفته و در کنار این تجهیزات در رک‌­های مخابرتی، برق مورد نیاز این تجهیزات را تامین می‌کند. از معایب این نوع یوپی‌اس در مقایسه با یوپی‌اس ایستاده می‌توان به قیمت و خرابی بیشتر اشاره کرد.

تعیین محل نصب و شرایط محیطی یو پی اس

از دیگر عوامل تاثیر گذار در انتخاب UPS مناسب شرایط محیطی و محل نصب آن است. محل نصب UPS باید دارای سیستم تهویه مناسب و همچنین فضای کافی جهت انجام عملیات تعمیر و نگهداری باشد که سبب افزایش کارایی و طول عمر دستگاه و باتری‌ها می‌شود.

قابلیت اطمینان ups در شرایط بحرانی

نحوه عملکرد دستگاه در شرایط بحرانی از قبیل اضافه بارهای لحظه ای و … یکی از نکات مهمی است که در هنگام انتخاب ups مناسب باید به آن توجه کرد. برخی از دستگاهها از جمله Ups فاران در چنین مواقعی سیستم بصورت خودکار در حالت استندبای رفته و از آسیب به دستگاه جلوگیری میشود.

 گارانتی یوپی اس

قبل از خرید باطری و ups به گارانتی محصولات دقت نمایید. باتوجه به قیمت دستگاهها ، مدت زمان گارانتی معتبر ups های داخلی یا خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. دستگاه معمولا در کمترین حالت 6 ماه و در بیشترین حالت 36 ماه گارانتی تعمیر یا تعویض خواهند داشت.که این مدت براساس مدل و برند ups و شرکت سازنده متغییر خواهد بود.

 خدمات پس از فروش دستگاه UPS

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب یوپی اس ، پشتیبانی و خدمات پس از فروش دستگاه می باشد. شما باید بتوانید در زمان خرابی یا توقف دستگاه ، آسیب را در کمترین زمان ممکن رفع نمایید. در بهترین حالت ارائه خدمات 24 ساعته در هفت روز هفته می باشد که قبل از خرید ups باید به آن توجه داشت.

0 نظر