UPS (یوپی اس) چیست؟ و چند نوع دارد؟

Ups چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، ماشین آلات و سیستم های کامپیوتری و هوشمند نقش پررنگ تری نسبت به نیروی انسانی در زندگی روزمره و کسب و کارها پیدا کرده اند. از طرفی کشورها به دلیل افزایش جمعیت ، خشکسالی و کاهش ذخایر آبی، افزایش مصرف برق به دلیل شرایط جوی با کاهش توان تولید برق مواجه گردیده اند.این مساله منجر به سهمیه بندی و یا قطع مقطعی برق خواهد شد که بدون UPS این خاموشی ناگهانی یا نوسانات برق شهر ، میتواند آسیب های جدی به دستگاهها و مصرف کنندگان برق زند.

شرکتی را در نظر بگیرید که  کلیه دیتاهای چندین ساله خود ( اطلاعات مشتریان ، اطلاعات مالی و…) را روی سرور های کامپیوتری نگهداری میکند.تصور کنید با قطع ناگهانی برق ، سیستم دچار حادثه گردد و اطلاعات از بین رود! یا با قطع برق دوربین های مداربسته ساختمان شما بواسطه خاموشی برق از رده خارج شود! یا حتی طلافروشی که با قطع برق ، کلیه سیستم های حفاظتی فروشگاه از مدار خارج شده و ممکن است فرصت برای سود جویان باز شود.و یا مثال هایی از این قبیل….

ساختار یوپی اس : ذخیره انرژی توسط باطری و انتقال به مصرف کنندگان

Ups یا uninterruptible power supply یک منبع تغذیه برق سالم می باشد. وظیفه اصلی این دستگاه برق رسانی به مصرف کنندگان در زمان نواسانات یا قطعی برق خواهد بود. بواسطه باطری هایی که درون یا بیرون دستگاه تعبیه شده است ، انرژی لازم ذخیره میشود.به محض رخداد هرگونه نواسان ، یوپی اس وارد مدار شده و عملیات برق رسانی به دستگاهها را انجام میدهد.

اکنون که با مفهوم یو پی اس بیشتر آشنا شدیم به بررسی مدلها و تکنولوژی انها خواهیم پرداخت:

انواع ups

سه نوع اصلی یو پی اس وجود دارد: Standby یا آفلاین ، Online و Line Interactive. البته بیش از سه نوع وجود دارد، اما بقیه بیشتر ترکیبی از دو یا چند نوع اصلی هستند.ما در این مقاله صرفا به سه مدل اشاره شده خواهیم پرداخت.

1-    Offline:

یوپی اس آفلاین یا منبع تغذیه آماده به کار ساده ترین و ارزان ترین نوع ups می باشد.اساسا در این مدل، دستگاه دارای باطری داخلی می باشد.باطری ها با اتصال به برق شهر، عملیات شارژ باطری ها بواسطه یک جریان dc انجام میشود.

 بزرگترین ایراد این مدل این است که UPS در هنگام نوسانات منتظر می ماند تا تشخیص دهد که جریان برق 220ولت قطع شده است.سپس برق مصرف کننده از باطری دستگاه تامین می شود.این زمان سوئیچینگ یا انتقال بسیار کوتاه و لحظه ای می باشد.اما همین زمان اندک می تواند باعث از دست رفتن داده های مهم و ذخیره نشده شود. متأسفانه، برخی از سازندگان Standby UPS به علت صرفه جویی در هزینه، توانایی UPS ها را برای فیلتر کردن برق ورودی و همچنین مهار ولتاژ را حذف میکنند.به نظر ما دو مورد فوق، از با ارزش ترین ویژگی های یو پی اس موجود در یک یوپی اس هستند.

با توجه به ویژگی های گفته شده این مدل مناسب دیتاسنترها نمی باشد.

2-    Online:

یو پی اس های آنلاین، گاهی اوقات “یو پی اس واقعی” یا “یو پی اس با تبدیل دوبل” نیز نامیده می شوند.در این مدل،باطری دستگاه بطور مداوم از برق شهر شارژ شده و باطری انرژی لازم را به مصرف کننده میدهد.همین مساله باعث میشود زمان سوئیچینگ در دستگاه صفر باشد.در صورت نوسان یا قطعی برق ، مصرف کننده حتی بصورت لحظه ای هم قطع نشود.درواقع عملکردی شبیه لپ تاپ متصل به برق ، که با قطع برق ، سیستم خاموش نخواهد شد.این یکی از برترین مزیت های این مدل می باشد.

از دیگر ویژگی های این مدل میتوان به قیمت بالاتر آن نسبت به یو پی اس های Standby اشاره کرد.البته باعث صرفه جویی در هزینه های انرژی برای واحدهای بزرگ با محافظت قابل توجه آن از دستگاهها میشود.

یو پی اس های آنلاین معمولاً درتوانهای 1 کاوا به بالا ارائه میگردند.

یوپی اس لاین اینتراکتیو و تبدیل جریان acو dc

3-    Line Interactive:

در یو پی اس لاین اینتراکتیو ، یک مبدل یا اینورتر وجود دارد که باعث میشود برق شهر به جریان های AC و DC تبدیل شود.جریان DC باطری دستگاه را شارژ کرده و جریان AC مستقیما به مصرف کننده متصل میشود.هنگام قطع برق ، مصرف کننده انرژی خود را از باطری دریافت میکند.بطور کلی این مدل چیزی بین مدل افلاین و آنلاین می باشد .به نحوی زمان سوئیچینگ کمتری نسبت به افلاین داشته و از طرفی به دلیل وجود اینورتر ، نوسانات برق شهری را متعادل تر خواهد کرد.

0 نظر