چگونه میزان بکاپ باطری یو پی اس را محاسبه کنیم؟

در مقالات پیشین یکی از معیارهای انتخاب یو پی اس مناسب را محاسبه میزان بکاپ دهی باطری ups عنوان کردیم. در ادامه ابتدا با مفاهیم مربوطه و سپس نحوه محاسبه آشنا خواهیم شد.

بکاپ دهی باطری یو پی اس،مدت زمانی است که ups میتواند انرژی ذخیره شده در باطری را به مصرف کننده منتقل نماید.

توان واقعی و توان ظاهری(نامی) :

روی هر منبع تغذیه ups یک عدد به عنوان توان نامی ثبت شده است.که طبیعتا مشابه کلیه لوازم الکترونیکی توان واقعی دستگاه چیزی کمتر از توان نامی آن است.

به حداکثر میزان ولتاژ و جریانی که یو پی اس از برق شهر میگیرد،توان ظاهری یا نامی گفته میشود.و توان واقعی به اندازه ولتاژ و جریانی است که در این حالت از خروجی یو پی اس به مصرف کننده میرسد.

 واحد اندازه گیری توان ظاهری VA و واحد اندازه گیری توان واقعی w می باشد .

 نسبت توان واقعی به توان ظاهری را ضریب توان ، ضریب قدرت ، POWER FACTOR ، یا COS Ø می نامند.همانطور که گفته شد،در دستگاه های یو پی اس مقداری از جریان و ولتاژ دریافتی به عنوان تلفات دستگاه آزاد شده و به مصرف کننده نمیرسد.

  برای تشریح کامل موضوع به مثال زیر توجه فرمایید:

توان واقعی (W) = توان ظاهری (VA)  *  ضریب توان (P.F).
مثلا یک دستگاه با توان  ظاهری  3000VA با ضریب توان 7/0،  توان واقعی برابر با 2100W را دارد.

W=3000VA*0.7=2100W

محاسبه میزان بکاپ باطری

نحوه محاسبه بکاپ باتری دستگاه :

نحوه محاسبه بکاپ باتری در دستگاه یو پی اس به عوامل مختلفی نظیر میزان بار متصل به دستگاه ،تعداد باتری ،آمپراژ باتری و ضریب توان بستگی دارد. حتی با وجود داشتن اطلاعات فوق با توجه به اینکه میزان بار مصرفی در زمان های مختلف متفاوت بوده و ظرفیت باتری ها در طول زمان کاهش می یابد، بکاپ باتری محاسبه شده تقریبی بوده و به صورت کاملا صحیح نمیباشد.

به عنوان مثال یک دستگاه 3000VA  به همراه 8 عدد باتری 100 آمپر ساعت با میزان بار متوسط 50 درصد به میزان تقریبی 267 دقیقه بکاپ دهی دارد.

مدت زمان بکاپ به دقیقه  =8*100AH*500/1500VA=267 MIN.

لازم به ذکر است تعداد باتری های دستگاه یو پی اس در برند ها و توان های مختلف متفاوت است.امکان تغییر تعداد باتری دستگاه ها جز در موارد خاص (توسط افراد متخصص) وجود ندارد اما آمپراژ باتری های دستگاه ها قابل تغییر است.

برای دریافت مشاوره و خرید ups در شیراز ، با همکاران ما تماس بگیرید.

0 نظر