استابلایزر چیست؟کاربردها و راهنمای خرید

استابلایزر

استابلایزر چیست؟

اصل کلمه استابلایزر در لغت به معنای ثتبیت کننده می باشد.میدانیم که اکثر وسایل برقی خانگی جهت استفاده به برق 220 ولت شهری و وسایل برقی صنعتی به برق با ولتاژ حدود 400 نیاز دارند .اگر دستگاهها در جریان نوسانات شدید برق قرارگیرند و ولتاژی کمتر یا بیشتر از آن به دستگاه برسد میتواند باعث آسیب به دستگاه شود.استابلایزر در اصل وظیفه تثبیت کردن این نوسانات برق را بر عهده دارد.باتوجه به نوسانات ولتاژ برق در طول شبانه روز یا در فصول مختلف و همچنین عدم گارانتی محصولات برقی در مقابل نوسانات برق ، خرید استابلایزر و استفاده از ترانس اتوماتیک به عنوان تثبیت کننده جریان برق مخصوصا در برخی مناطق پر افت و خیز ولتاژی امری ضروری به شمار می آید.

شاید این توضیحات به صورت کلی بتواند به سوال استابلایزر چیست پاسخ دهد؛ اما برای اینکه بدانید برای مصارف شما در منزل یا محل کار، بهترین و مناسب ترین نوع استابلایزر چیست ، باید ابتدا با انواع استابلایزر ها آشنا شوید.

استابلایزر را می توان از نظر کاربرد ، توان و تکنولوژی دسته بندی نمود.

  • ترانس اتوماتیک با ساختار رله‌ای
  • ترانس اتوماتیک سروو موتوردار
  • استابلایزر سوئیچینگ: جدید و انقلابی در صنعت جبران نوسانهای ولتاژ
یوپی اس فاران

استابلایزر رله ای:

در این مدل ، یک ترانس و چند خروجی سیم پیچ شده دارد که هریک به رله ای متصل می باشد.این ساختار بوسیله یک مدار ، ولتاژ ورودی را اندازه گیری میکند.سپس با توجه به ولتاژ ورودی ، یکی از رله ها ولتاژ خروجی را تعیین میکند.این ترانس رله ای حداکثر 10 ولت نوسان را تنطیم می نماید. بنابراین برخی از متخصصان معتقد هستند این ترانس را نمیتوان استابلایزر ( استابیلایزر) نامید.و بهترین نام همان ترانس رله ای می باشد.این نوع استابلایزر گرچه سرعت بالایی در اصلاح ولتاژ دارد اما دقت کافی در تثبیت را ندارد. ظرفیت این نوع تثبیت‌کننده حدود شش الی پانزده درصد جریان ورودی بادقت پنج تا ده‌درصدی است.

این نوع استابلایزر قیمت پایینی دارد و برای دستگاه­ های خانگی مناسب می باشد.

استابلایزر سروو

در این مدل ، یک ترانسفورماتور با سیم پیچی حلقوی بر روی هسته های آن دارد.بر اساس تغییر تعداد دور سیم پیچ بر روی هسته های حلقوی ، توسط یک جاروبک زغالی که به خروجی متصل است به کمک یک سروو موتور که از میکرو پروسسور هوشمند فرمان می گیرد روی هسته مسی لغزیده و با جابه‌جایی آن ولتاژ خروجی تنظیم می گردد. از آنجا که با جابه‌جایی‌های اندک جاروبک، می‌توان نوسانات کوچک ولتاژ را نیز جبران نمود، این استابلایزرها ( استابلایزر های سروو موتوری ) می توانند ولتاژ خروجی را با سرعت و با دقت بسیار بالا تثبیت نمایند.

این استابلایزرها ، ولتاژ را تا 1 ولت تنطیم میکند.باتوجه به دقت بالای این استابلایزرها ، برای تجهیزات پزشکی و صنعتی و تجهیزات حساس متاسب می باشند.

انواع استابلایزر

استابلایزر استاتیک

در دو مدل قبل عنوان شد که دستگاه با ترانس یا موتور ، کار تثبیت را انجام میدهد. اما استابلابزر استاتیک بدون قطعه متحرک و بصورت پیوسته ولتاژ را اصلاح میکند.این مدل استابیلایزر به دلیل دقت ، سرعت و عملکرد و دوام بالای آن از بهترین انواع تثبیت کننده ولتاژ برق می باشد.

کاربردهای استابلایزر

همانطور که گفته شد ، جریان برق در طول شبانه روز دارای نوسانات احتمالی خواهد بود. مثلا شبها به دلیل روشن بودن همزمان مصرف کننده ها ، برق ولتاژ کمتری خواهد شد و در ابتدای صبح بالعکس. بنابراین به جهت حفظ و نگهداری تجهیزات صنعتی ، آزمایشگاهی ، پزشکی و حتی لوازم برقی خانگی ، استابلایزر ضروری می باشد.

در این مقاله ، برخی از کاربردهای استابلایزر را بررسی میکنیم:

استابلایزر در تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

همانطور که میدانیم تجهیزات پزشکی ، یکی از گرانترین و حساس ترین تجهیزات بقی می باشند. چراکه نقش مهم و حیاتی در حفظ جان انسانها دارند.نوسانات برق در این تجهیزات علاوه بر آسیب احتمالی به دستگاه ، میتواند در تشخیص بیماری فرد نیز تاثیر منفی بگذارد. بنابراین خرید و نصب استابلایزر در محل بیمارستانی و آزمایشگاهی مهم می باشد.

اگر تاکنون برای خرید استابلایزر اقدام نکرده اید ، راهنمای انتخاب استابلایزر را مطالعه نمایید.

استابلایزر در تجهیزات صنعتی

با افزایش قیمت تجهیزات صنعتی علی الخصوص تجهیزات پتروشیمی ، چاپخانه ، دستگاههای تولید صنایع غذایی و …. نیاز به تهیه و خرید استابلایزر در صنعت بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. تا با کنترل نوسانات برق ، دستگاه را از آسیب های احتمالی محفوظ نماییم.

استابلایزر در منزل و لوازم برقی خانگی

امروزه در هر خانه ، تعدادی زیادی لوازم برقی وجود دارد از جمله آسانسور تلویزیون ، یخچال فریزر ، کامپیوتر تا غذاساز و…. اما شاید همه این وسایل نیاز به تثبیت کننده نداشته باشند یا حتی امروزه اقلامی مانند یخچال دارای تثبیت کننده داخلی می باشند و نیازی به دستگاه جدا نمی باشد. درصررتیکه با نوسانات شدید یا دائمی ، همچنین قطعی برق مواجه هستید برای اقلامی چون کامپیوتر ، خرید استابلایزر را پیشنهاد میکنیم.تا از دستگاه و دیتای خود محافظت نمایید.

تفاوت استابلایزر و یو پی اس

 

ردیف

نقاط قوت و ضعف استابلایزر

نقاط قوت و ضعف یو پی اس ONLINE

1

تصحیح ولتاژ برق شهر

حفاظت کامل در برابر نویز و نوسانات برق شهر

2

قیمت کمتر

دقت بالای تصحیح ولتاژ برق شهر

3

امکان پوشش مصرف کننده هایی با بار غیر خطی

قابل استفاده برای تجهیزات حساس الکترونیکی

4

ناتوانی تصحیح نوسانات لحظه ای برق شهر

توانایی تصحیح فرکانس برق شهر

5

ناتوانی در حذف نویز

امکان دریافت سه فاز و خروجی تک فاز

6

نداشتن باتری و بکاپ دهی

بکاپ دهی در صورت قطع برق شهر

7

دقت کمتر در تصحیح ولتاژ برق شهر

قیمت بالا

8

ناتوانی در تغییر فرکانس برق شهر

تلفات بیشتر

9

تلفات کمتر

 

 

کاربرد استابلایزر

چگونه استابلایزر مناسب را خریداری کنیم؟

در انتخاب استابلایزر مناسب باید به آیتم های زیر توجه کرد:

محدوده ولتاژ مورد نظر

میزان نوسانات برق

نوع مصرف

نوع تثبیت کننده

کجا استابلایزر بخریم؟

فروشگاه وشرکتهای بسیاری هستند که کار فروش تثبیت کننده ها را انجام میدهند.اما علاوه بر قیمت استابلایزر ، برند و کیفیت دستگاه ، مساله ای که حایز اهمیت می باشد نحوه پشتیبانی و خدمات پس از فروش فروشنده می باشد.

یرای خرید استابلایزر ، نصب استابیلایزر و دریافت خدمات پس از فروش ( سرویس و تعمیر تخصصی ) در استانهای فارس ، بوشهر و هرمزگان می توانید با همکاران ما تماس بگیرید.تیم پشتیبانی شرکت پیشرو رسانا الکتریک فردا ، بصورت 24 ساعته پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

0 نظر