افزایش طول عمر باطری ups

افزایش طول عمر باطری ups

برای استفاده از یو پی اس با عملکرد بهینه نیاز است ، باطری های مناسبی انتخاب کرده و به درستی نگهداری شوند.رعایت نکاتی چون دمای محبط ، عدم ضربه ، شارژ و دشارژ مناسب و سرویس دوره ای میتواند به افزایش طول عمر باطری ups و عملکرد بهتر آن بینجامد.

عمر مفید به معنای زمانی گفته میشود که دستگاه با راندمان قابل قبولی در حال کار کردن می باشد.برای افزایش این راندمان ، رعایت نکات زیر الزامی می باشد.

1.بررسی باتری ها و میزان بکاپ دهی

همانطور که در مقاله ups چیست گفته شد ؛ منبع تغذیه یو پی اس از طریق باطری ، انرژی مورد نیاز را ذخیره کرده و در زمان قطعی برق ، برق رسانی را انجام میدهد. از طرفی باطری ها هم طول عمر متفاوتی دارند که با رعایت برخی از نکات نگهداری باطری می توانید طول عمر باطری ups را افزایش دهید. در اولین نکته ، بصورت دوره ای میزان بکاپ دهی باطری را اندازه گیری نمایید. متخصصان و سرویس کاران ups با ابزارهای مخصوص ، این میزان را اندازه گیری میکنند. اگر میزان بکاپ باطری کمتر از 30% باشد نیاز به تعویض باطری می باشد.

2. دمای محیط باطری یو پی اس

باطری ها نباید در محیط خیلی گرم یا سرد باشند.چراکه باعث کاهش عملکرد ذخیره انرژی و اتلاف آن میشود.از قراردادن باطری در معرض نور خورشید خودداری کنید. حتما در محیط از دستگاههای تهویه برای کاهش دمای باطری استفاده نمایید.

دمای مناسب برای باطری توسط شرکت سازنده عنوان میگردد.که معمولا بین 20 تا 25  درجه می باشد. افزایش دمای بیش از 30 درجه میتواند باعث کاهش طول عمر باطری و یا حتی در برخی از باطری های لیتیوم یونی باعث انفجار گردد.

از بین علل های خرابی ups ، خرابی باتری بیشترین رتبه را دارد.بنابراین باتوجه به حساسیت و آسیب پذیی بالای باطری یو پی اس ، سرویس و نگهداری باطری یوپی اس توسط متخصصان این امر قابل توجه می باشد.

طول عمر باطری ups

3. تعویض به موقع باطری ها

طول عمر باطری ها معمولا یک سوم کمتر از طول عمری ست که سازنده آن اعلام میکند. بنابراین سلامت باطری را بررسی و درصورت نیاز تعویض نمایید.چراکه حتی اگر یک عدد از باطری ها دچار مشکل باشد میتواند سلامت سایر باطری های دستگاه را نیز به خطر بیندازد.و هزینه های بیشتری را به سازمان وارد کند.

4. ولتاژ شناوری باطری

هر سازنده برای باطری های ups ، یک عدد به عنوان ولتاژ شارژ عنوان می نماید.در زمان تست باطری باید توجه داشت آیا باطری با همین ولتاژ ، شارژ میشود یا خیر؟ این اقدام باعث می شود از صحت عملکرد باطری مطمئن شد و از دستگاه و مصرف کننده محافطت نمود.

پیشنهاد ما این است جهت افزایش طول عمر باطری ups ، این ولتاژ بصورت ماهیانه اندازه گیری شود.

5. عدم ضربه به باطری

 جابجایی باطری ها بهتر است به آهستگی انجام شود تا از وارد شدن ضربه به آنها جلوگیری شود. مکان قرارگیری باطری ها بهتر است صاف باشد. هنگام نصب باطری آنها را ایستاده قراردهید. به پهلو خواباندن باطری یا وارونه گذاشتن آن باعث کاهش طول عمر مفید باطری یو پی اس می شود.

6. سرویس دوره ای باطری یو پی اس

نمایندگی های فروش باطری ، خدماتی تحت عنوان سرویس دوره ای دارند که در این زمانها ، اسید باطری ، میزان بکاپ ، بادکردگی ، میزان شارژ و دشارژ باطری یو پی اس ، ولتاژ ورودی یا سایر موارد مرتبط با باطری را بررسی می نمایند.هزینه این سرویس ها که معمولا همراه با بررسی خود دستگاه نیز می باشد ، در مقابل خرابی های احتمالی و ضرر های هنگفت ، بسیار اندک است.

7. عدم استفاده از باطری سالم در کنار باطری استفاده شده و فرسوده

باطری های نیمه فرسوده ، که مدتی از طول عمر آنها گذشته ، به دلیل مقاومت داخلی ای که دارند می توانند مدت بکاپ دهی را کاهش دهند. حتی سایر باطری های نو را نیز خراب نمایند.

8.عدم استفاده از برندهای مختلف درکنار یکدیگر

9.عدم استفاده از آمپرهای متفاوت در کنار یکدیگر

10.بررسی اتصالات

حتما بررسی نمایید رابطها دارای کابلشو و یا سوکت مناسب باشند. قطر سیم های اتصال را متناسب با توان دستگاه و میزان جریان عبوری از باطری ها انتخاب نمایید.چراکه اگر سیم نامناسب باعث افزایش دمای محیط و حتی آتش سوزی می گردد.

شرکت پیشرو رسانا الکتریک فردا با ارائه انواع باطری یو پی اس  ، انواع UPS (یو پی اس صنعتی ، یوپی اس خانگی ، یو پی اس اداری)  ، استابلایزر ، تابلو برق در استانهای جنوب کشور ( شیراز ، بوشهر و بندرعباس ) خدمتگذار شرکتها ، سازمان ها ، کلینیک و بیمارستانها و سایر اصناف می باشد.

برای راهنمایی بیشتر در رابطه با نگهداری یو پی اس ، افزایش طول عمر باطری ups ، بازدید رایگان از ups و یا خرید یو پی اس و تجهیزات برق اضطراری در مرکز خود ، با تیم فروش و پشتیبانی شرکت تماس بگیرید.همکاران ما بصورت 24 ساعته ، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود.

0 نظر

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.